Zeilforum

Share:

Verzekering  

  RSS
Ingrid
(@ingrid)
Mastman

Hallo, recentelijk heb ik een boot gekocht en enthousiast over het mee laten varen van opstappers, zoals ik zelf ook heb gedaan toen ik nog geen eigen boot had.
Nu kom ik de uitdaging tegen om dit op goede wijze verzekeringstechnisch te regelen.
Het lijkt me normaal dat opstappers mee betalen in de kosten, die gemaakt worden. Er is immers het voordeel om zelf geen boot te hoeven kopen en toch mee kunnen delen in het plezier van het varen. Wel zo netjes om daarmee een onkostenvergoeding te geven aan de zeiler, die zijn boot ook beschikbaar stelt voor deze leuke activiteit.
Bij diverse verzekeringen ondertussen geïnformeerd en overal wordt tot nu gezegd dat er indien er sprake is van betaling, ook delen in de kosten, er wat verzekering betreft sprake is van een zakelijke verzekering ipv een particuliere verzekering. Daarmee zouden de kosten van een verzekering vele malen hoger uitvallen.
Ik wil het graag op een goede manier regelen, maar het afsluiten van een zakelijke verzekering voelt ook niet kloppend. 
Ben benieuwd hoe andere zeilers, dit oplossen en er daarmee ook voor zorgen dat dit stukje veiligheid is afgedekt.

Alvast bedankt voor reacties 🙂

Citaat
Geplaatst : 06/06/2019 11:59 am
specs
(@specs)
Pitman

Als je met je gezin vaart zijn alle kosten voor jezelf.

Als je met vrienden vaart spreek je af wie wat betaalt.

Als je met opstappers vaart idem.

 

Commercieel is het niet en zal het nooit worden. Voor een commercieel tarief van zeg 100 euro per dag (dit is zo ongeveer het tarief van een zeilschool met instructeur) moet je nog een aantal dagen varen met opstappers om uit te komen op break-even. Immers heb je met een boot van 8m al snel 4000 euro per jaar aan kosten en reserveringen en kun je waarschijnlijk geen 100 euro per dag vragen. Als je minder dan 6 weken vaart ben je al snel voordeliger uit met huren.

Als je de belasting vraagt om een boot op een bedrijf te boeken en dan ook maar de BTW te verrekenen staat dat gelijk aan een uitnodiging voor een belastingcontroleur die jouw boeken gaat uitpluizen. (M.a.w. dit wordt niet of slechts bij uitzondering geaccepteerd).

 

Komen we aan de hamvraag: waarom sluit de verzekering opstappers uit?

Allereerst verdienen verzekeringen geld met uitsluitingen en clausules om niet te hoeven betalen.

Maar wanneer ga jij claimen?

Ik ga er vanuit dat je goed kunt navigeren en dat vastlopen door een navigatiefout geen relatie heeft met een opstapper.

Dan blijft het feit over dat je met opstappers vaker schade vaart, want onbekend met de boot...

 

Als je risico-mijdend gaat varen kun je zeker op de binnenwateren claims vermijden. Bij een oversteek heb je een probleem als een ongeluk gebeurd als een opstapper wacht loopt en jij niet in staat bent dit te voorkomen.

 

Risico-mijdend moet je hier zien als "als ik verwacht dat ik met 7BF schade vaar, met vaste bemanning, moet ik solo met 6BF al uitkijken". Houd je marges, maar zorg ervoor dat het gebied buiten de marges groot is en vaar met opstappers alsof je solo vaart. Met 8BF vertrek je niet (goed zeemanschap, we hebben het hier over "pleziervaart"). Als ik een oversteek maak met opstappers probeer ik e.e.a. zo te regelen dat ik erbij ben als er kritieke beslissingen genomen moeten worden, met name bij het vertrek, bij het oversteken van belangrijke punten als een VTS en bij de aankomst. Met 6BF met opstappers zorg je dat je de juiste zeilen aanslaat (bijvoorbeeld bij afwezigheid van de fok niet de rol/reef genua, maar de werkfok of niet vertrekken).

 

Kortom, vaar alleen als jij je lekker voelt en niet als je veel kans hebt op schade.

 

Er is nog een ander punt waar je op moet letten: wat als je opstappers gaan claimen tegen jou. Dergelijke opstappers ben ik liever kwijt dan rijk.

Ik heb mijn schip uitgerust zodat ik met een fijn gevoel met mijn vrienden kan varen en op mijn vrienden ben ik zuinig. Ik ga er vanuit dat dat spreekt in de uitrusting van mijn schip en in het onderhoud. En daarin investeer ik volgens mij genoeg.

 

Als ik twijfel vertek ik zonder opstapper, maar meestal plan ik de reis met een conservatieve inschatting van de capaciteiten van de opstapper (ik heb nog niet iemand op de steiger achtergelaten). En even for the record, solo varen is zeker zo'n groot risico als met opstappers.

 

En een 2e: als iemand aan het eind van een tocht op tijd thuis moet zijn kan hij/zij beter de trein pakken. Ik ga niet zover als "a gentleman never sails upwind", maar als de vraag komt of ik direct met 7BF wil vertrekken omdat iemand de trein in de volgende haven wil halen staat mijn antwoord vast: "Ik garandeer niet dat ik op tijd aankom en ik neem alle tijd die ik nodig vind voor de voorbereiding".

ReageerCitaat
Geplaatst : 07/06/2019 10:20 pm
westeinder56
(@westeinder56)
Pitman

Hoi, ik heb een iets andere insteek.

Hoe vervelend ook, de kosten van of aan de boot zijn voor mij. Vroeger heb ik ook een partnerschip gehad; dat beviel ook erg goed met het oog op de gezamenlijke kosten en werkzaamheden; tegelijk ook regelmatig een gelijkwaardige ’partner(s)’.

Tegenwoordig (b)lijk ik me alleen een boot te kunnen veroorloven. Het is fijn al die vrijheid, maar ik realiseer me het gemis vd ‘sparring’partner(s).

Mbt. opstappers ben ik blij als ze dezelfde interesse hebben, ‘geschikt zijn’, en goed kunnen zeilen. Dat signaleer je snel genoeg.

Jammer dat ik niet eerder ‘zeilmaatje’ ontdekt heb, bijv. 40 jaar geleden.

 

Mvrgr,

veel zeilplezier,

vanaf de Westeinderplassen

 

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/06/2019 2:40 pm
specs
(@specs)
Pitman

Ik denk dat het op hetzelfde neerkomt:

Tochten waarbij je de verzekering nodig hebt zijn onbetaald, dan kun je met een normale verzekering uit.

En dan hebben we het hier over kosten voor het beschikbaar stellen van de boot en een vergoeding voor je taak als schipper.

Als je daarvoor betaald wil worden, wordt je allereerst geconfronteerd met (veel) extra kosten, waarbij de kans groot is dat je de extra uitgaven niet terugverdient.

 

Of je gaat een groot financieel risico aan.

 

PS het ongelukje van afgelopen week toont weer aan dat bij zeilen op de Noordzee een verzekering inclusief dekking voor berging noodzakelijk is.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/06/2019 4:08 pm
Ingrid
(@ingrid)
Mastman

Dank voor jullie reacties

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 09/06/2019 12:31 am
Share:
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub